Komentarze (0)
Zarządzanie procesowe, wyszczególnione i opisane w normie ISO 9001:2000 to zbiór działań związanych z planowaniem i monitorowaniem realizacji i wykonania konkretnego procesu w danym przedsiębiorstwie, pozwalających zrealizować jego cele.
PDCA
W ogólnych założeniach, sprowadza się to do założeń cyklu lub koła Deminga, czyli Plan-Do-Check-Act (Zaplanuj-Wykonaj-Sprawdź-Reaguj). Definiując proces jako pewien zbiór lub ciąg czynności, powiązanych ze sobą przyczynowo i mających na celu uzyskanie określonego rezultatu, jakim jest satysfakcja Klienta. Ogólnie rzecz ujmując, podejście procesowe polega na takim zarządzaniu zasobami, w oparciu o dostępne i przeprowadzone badania i analizy, które umożliwi wyprodukowanie produktu, który spełniał będzie wymagania Klienta.
Procesy w firmie
Podstawowy podział procesów w firmie, zaproponowany przez M. Portera, sprowadza się do rozgraniczenia procesów głównych, związanych wprost z profilem działalności danej firmy i procesów pomocniczych, które umożliwiają realizację procesów głównych. Podobną klasyfikację podaje APQC (American Productivity Quality Center), dzieląc procesy na operacyjne i wspomagające, do których zaliczono m.in. zarządzanie mieniem i wiedzą.